Grote foto met reizigers

Menu


De lusten en lasten van de Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn verovert langzamerhand zijn plek in het openbaar vervoer van Amsterdam.

SAM 4806

Veroveringen kennen vaak winnaars en verliezers, de winnaars profiteren van een metrolijn 52 die zeer op tijd rijdt en bijna geen calamiteiten laat zien, de verliezers zijn de reizigers van de overige metro’s: Sinds de start van de Noord/Zuidlijn rijdt kampen de metrolijnen 50, 51, 53 en 54 met dagelijkse rit-uitval; de reizigers van deze lijnen betalen de prijs met een wel zeer oncomfortabel en onbetrouwbaar dagelijks ritje.

De Noord/Zuidlijn wordt gereden door de nieuwe metrostellen M6, geleverd in 2012 en sinds 2015 regulier ingezet. Het oudere materieel op de andere lijnen vraagt veel onderhoud, dus heeft het GVB om tijd te winnen voor onderhoud en renovatie besloten om voorlopig met kortere metrostellen te rijden van het type CAF metro’s in combinatie met de M5 modellen. Deze maatregel van inzet van kortere metro’s zou dan met de regelmatige vervanging van de overige gerenoveerde metrostellen moeten resulteren in een betrouwbare en regelmatige dienstuitvoering. Althans dat is de theorie.

SAM 4819

In de praktijk heeft dit plan nog veel kinderziektes en worden de reizigers geconfronteerd met veel rit-uitval, vertragingen en nauwelijks ruimte om comfortabel te reizen. De metrorit wordt veelal staande gereden. De metro’s 53 en 54 zijn in de spitsuren overvol en de overstap op de van der Madeweg gaat regelmatig mis door vertraging; daarbij is de overstap van metro 50 op metro 53 in beide richtingen zeer stressvol door de inzet van kortere metrostellen op lijn 53 en blijven soms passagiers achter op perrons omdat er geen plaats meer was in de metro. Ook metrolijn 54 richting Gein laat overvolle treinen zien.

SAM 4798

Rover vindt dat reizigers niet de dupe mogen worden van een beleid waarvan de dienstuitvoering van alle overige metrolijnen afhankelijk wordt gesteld van de dienstuitvoering van de Noord/Zuidlijn. We zien nu het resultaat wanneer er te weinig Metromaterieel is (besteld) om de reiziger op tijd en comfortabel te laten reizen en het falen hiervan.

Verder is er, dank zij de klachten van de bewoners, gesprekken van Rover en RAR met het GVB en de Vervoerregio besloten om de dienstregeling van de bussen 34 en 35 in Amsterdam Noord zo veel mogelijk met gelede bussen te gaan rijden.

SAM 4825

Daarentegen wordt de “tijdelijke” opheffing buslijnen 30 en 31 in Landelijk Noord nu definitief. Wij als Rover betreuren dit zeer en vinden dat ook dit gedeelte van Amsterdam Noord zijn OV aansluiting moet krijgen op de Noord/Zuidlijn; daarnaast gaat een zeer pittoresk en toeristisch stukje Amsterdam voor OV reizigers verloren.

SAM 4811

Tijdens een observatieronde Noord/Zuidlijn door Roverleden zagen wij de buslijnen 391 en 394 scheerlings langs de bushaltes van metrohalte Noorderpark rijden zonder daarbij een mogelijkheid om te halteren. Dit vinden wij een gemiste kans voor reizigers uit de Zaanstreek en Amsterdam-Noord voor betere verbindingen naar betreffende woonwijken en Amsterdam-Zuid.

SAM 4817

Het succes van Openbaar Vervoer is afhankelijk van een zeer frequente en betrouwbare dienstregeling gereden met voor de reizigers comfortabele voertuigen waarbij haltes goed bereikbaar en beloopbaar zijn. Wij als Rover blijven hopen op een vervulling van ons wensenlijstje.

 

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT