Grote foto met reizigers

Menu


Afscheid nemen van haltes en routes

Ondanks de positieve inzet en het coöperatief overleg van Rover Regio Amsterdam in de RAR met de drie vervoersbedrijven, zijn er door onverwachte en onverklaarbare redenen en besluiten (onduidelijk is wie daarvoor verantwoordelijk is) in het afgelopen jaar diverse opgeheven haltes te betreuren, zoals de halte Munt, halte Overtoomse Sluis, en de haltes Postjesweg, van Kinsbergenstraat en de halte Jan Evertsenstraat.

Lijn 7

De laatste drie haltes waren gelegen in de Witte de Withstraat welke als tramroute van tramlijn 7 is opgeheven.

SAM 4026

De woonwijk de Krommerdt heeft hiermee een verbindende route verloren en is nu aangewezen op de haltes W.Schoutenweg/Hoofdstraat, halte Witte de Withstraat en de halte Admiraal de Ruyterweg (tram 12, 13 en 14). Deze haltes vergen een extra loopafstand van 400 – 500 meter.

Maar dat is nog niet alles.

In de Witte de Withstraat moesten plotseling na het opheffen van de haltes, in allerijl vier verkeersdrempels gelegd worden want door het ontbreken van de tramrails kreeg de automobilist nu letterlijk en figuurlijk vrij (race)baan. Dit resulteerde op 30 augustus in een ernstig ongeluk. De voormalige tramroute zorgde voor een redelijke veilige verkeersafhandeling, nu is deze straat één rechte autobaan geworden welke uitnodigt tot extra gas geven. Laten we hopen dat hier lering uit getrokken wordt en dat openbaar vervoer niet alleen zorgt voor beter bereikbare wijken maar ook voor meer verkeersveilige wijken.

Lijn 14

Nog een half jaar te gaan en dan klinkt voor tramlijn 14 een bijna gehele zwanenzang. De tramlijn wordt vanaf de halte Sloterpark via Plein 40 – 45, Burgemeester de Vlugtlaan, Bos en Lommerweg, Admiraal de Ruyterweg, Bilderdijkstraat, Elandsgracht, Rozengracht en Dam opgeheven. De route Flevopark via Artis naar Centraal station blijft over. Een flinke aderlating voor de reiziger die nu vooral vanaf Amsterdam (nieuw) West zijn/haar directe verbinding via de Dam met het centrum van Amsterdam kwijtraakt.

SAM 3849

Wat te doen vanaf 22 juli 2018 met de invoering van de Noord-Zuidlijn?

Van Oud-West naar Leidseplein via nieuwe tramlijn 19 zonder overstap.

Vanaf omgeving Plein 40 – 45 via bus 21 rechtstreeks naar Centraal station.

Overstappen:

Vanaf omgeving Plein 40- 45: tram 7 daarna overstappen via Kinkerstraat/Elandsgracht op tramlijn 17.

Vanaf omgeving Plein 40- 45: na gemiddeld 650 meter lopen, tram 13 naar de Dam en het Centraal station.

En voor de tramliefhebbers zijn vooral de iconische haltes aan weerszijden van het Koninklijk paleis op de Dam te betreuren echter ... heeft Amsterdam nog een Historische tram die daar zijn halte kan krijgen?

Nieuwe tramlijn 19 vervangt gedeeltelijk huidige tram 9

De bewoners van Amsterdam-Oost en Diemen raken hun directe verbinding met Amsterdam centrum en Centraal station kwijt. De nieuwe tramlijn 19 rijdt via de Middenweg, Alexanderplein, Weteringschans, Leidseplein, Marnixstraat, de Clercqstraat, Admiraal de Ruyterweg naar het station Sloterdijk.

Wat te doen vanaf 22 juli 2018 met de invoering van de Noord-Zuidlijn ?

Overstappen van tramlijn 19 op het Alexanderplein op tramlijn 14

Overstappen van tramlijn 19 bij metrohalte Weesperplein op de metro’s 51,53,54

Overstappen van buslijn 40 bij station Amsterdam Amstel op de metro’s 51, 53, 54

Overstappen van buslijn 37 bij station Amsterdam Amstel op de metro’s 51, 53, 54

Fiets kopen en fietsen naar het station Amsterdam Amstel en hopen op een stallingsplekje.

Meer veranderingen vanaf 22 juli in het Amsterdamse openbaar vervoer zijn te vinden op de GVB website www.gvb.nl/vervoer/lijnnummering . De toekomstige lijnenkaart is te downloaden en te vergroten met het gelijktijdig indrukken van control- en altknop.

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT