Grote foto met reizigers

Menu


Nieuwe trams, langere loopafstanden

Op 20 juli 2017 heeft een delegatie van Rover regio Amsterdam, samen met andere leden van de RAR, een bezoek gebracht aan de remise Lekstraat om de mock-up (voorbeeld) te beoordelen van de komende nieuwe trams van het GVB. Over het algemeen gaf de mock-up een goede indruk.

Wat betreft het verwachte gebruik van de tram door slechtziende reizigers waren er hier en daar nogal wat opmerkingen. Het contrast tussen de kleuren van in-en exterieur kan scherper, geluidssignaal aan de buitenkant van de deuren, leuningen bij de deur en de vasthoudstangen een fellere kleur, plus geluidssignaal bij het indrukken van de stopknop.

Aan de steeds oudere passagier met eventuele mobiliteitsbeperking en passagiers met kinderwagens lijkt voldoende aandacht besteed te worden. Er zijn gereserveerde plaatsen, echter de beenruimte bij deze plaatsen is onvoldoende, de overige beenruimte voldoet. Onduidelijk was nog de beschikbare ruimte om met rolstoel/kinderwagen te manoeuvreren en een rolstoel eventueel vast te zetten. Er zijn voldoende displays, echter voor het halteren zien wij liever het rode woordje STOP dan een rode stip.

Daarbij zou het prettig zijn de cijfers en letters aan de voor-, zij- en achterkant van de tram uit te voeren in wit of oranje ledverlichting voor een goede leesbaarheid. Wij hebben voorkeur voor stoffen bekleding, getint glas met anti-krasfolie, kwalitatief goede camera’s voor de bestuurder van de tram voor een goed overzicht in de tram tijdens de rit; airco’s en verwarmingssystemen die naar behoren functioneren.

SAM 3832

Maar… voordat deze trams gaan rijden doemen er ook minder mooie veranderingen op: haltewijzigingen, het weghalen van tramrails en zelfs het opheffen van een tramlijn. Een deel van deze toch essentiële wijzingen zijn niet voorgelegd aan de RAR en worden derhalve zonder advies van de RAR doorgevoerd. Hierover is ROVER regio Amsterdam niet te spreken.

Sinds de invoering van de wet WP2000 zijn vervoerders en opdrachtgevers verplicht advies over routes en reisvoorwaarden in te winnen bij Reizigersadviesraden zoals RAR, Rocov en anderen (WP2000, Hoofdstuk 2, artikel 27). Het laatste jaar wordt daar in Amsterdam te veel de hand mee gelicht, zulks in strijd met de wet. Voorbeelden daarvan zijn de opheffing van de haltes Munt en Overtoomse Sluis tram 1, en de opheffing van tram 16 wegens werkzaamheden (maart-oktober 2017).

Daar komt nu bij:

Verplaatsen tramhalte Ceintuurbaan lijn 4 in noordelijke richting, nabij Albert Cuypstraat. Hierbij vervalt de overstap met tramlijn 3 en wordt de extra looproute naar deze tram ongeveer 750 meter.

Haltewijzigingen Frederiksplein en Stadhouderskade. Hierbij wordt de molenwiekvariant toegepast welke ook gerealiseerd wordt bij het Leidseplein. Dat wil zeggen per elke rijrichting één halte voor of na een kruispunt. Ook deze wijziging treft tramlijn 4 naast tramlijn 7 en 10. Daarvoor wordt halte Stadhouderskade, Westeinde van tram 4 opgeheven.

Met de voorgenomen en vastgestelde routewijziging van tram 7 per zomer 2018 zal de route via Witte de Withstraat opgeheven worden en verlegd worden naar Postjesweg/Hoofdweg. (extra looproute 500 meter ). Nu is ook besloten de tramrails te verwijderen, terwijl deze redelijk nieuw zijn en bij calamiteiten (ongelukken e.d.) gebruikt kunnen worden om de dienstuitvoering te continueren.

Resumerend lijkt het erop dat na tramlijn 25 en tramlijn 16 nu ook tramlijn 4 in het hoekje zit waar de klappen vallen. Het kan toch niet zo zijn dat onder het mom van doorstroming van vervoersstromen de ov-klanten geofferd worden en geconfronteerd worden met grotere loopafstanden en tijdrovende overstappen.

 

 

 

 

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT