Grote foto met reizigers

Menu


Amstelstation en openbaar vervoer

Het gebied rond het Amstelstation zal de komende jaren flink op de schop gaan. Het busstation wordt vernieuwd, er worden ondergrondse parkeergarages gebouwd, de tramlus wordt verplaatst, een woon- en hoteltoren (de Amstel tower) wordt gebouwd, verkeerroutes worden verlegd; kortom een hele operatie.

SAM 3134

Momenteel is er een tijdelijk busstation bij het Julianaplein, bij het eindpunt van tramlijn 12.

Echter deze haltes zijn nu allen 5 meter lager gesitueerd dan de in- en uitgang van het Amstelstation.

De vaste gebruiker van tram en buslijnen aan het Julianaplein weet de binnentrap, de buitentrap en de hellingbaan wel te vinden (het voormalige “olifantenpad” is vervallen); maar voor andere reizigers is het nogal zoeken naar de halteperrons. De looproute is niet duidelijk aangegeven, en het hoogteverschil is voor gebruikers van rolstoel en rollator moeilijk te nemen.

SAM 3133

Daarom maken Rover en de RAR zich vooral zorgen om deze minder valide reiziger. Een extra trapleuning in het midden van de brede binnentrap zou extra veiligheid en loopgemak geven. Een lift maakt het station, het tijdelijk busstation en de reguliere haltes beter bereikbaar voor diegenen die zich met hulpmiddelen moeten verplaatsen.

Volgens de Reizigers Adviesraad (RAR) voldoet het busplatform als onderdeel van het Amstelstation niet aan de Nationale en Europese richtlijnen voor toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Daarom is aan de Stadsregio gevraagd om financiering van deze lift.

SAM 3143

Rover Regio Amsterdam en de RAR wachten gespannen af.

 

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT