Grote foto met reizigers

Menu


Amsterdam slaat door met opheffen tramhaltes

De Gemeente en de Stadsregio Amsterdam maken het te bont met het opheffen van tramhaltes. Dat vindt de Rover-afdeling Regio Amsterdam, nu vanaf 17 juli opnieuw een halte is opgeheven, op de kop van de Overtoom bij de Overtoomse Sluis. Deze halte van lijn 1 is o.a. van belang voor de omgeving van de Zocherstraat en het begin van de Amstelveenseweg. Gemeten op de plattegrond is het Surinameplein de dichtstbijzijnde halte, maar de looproute daarheen betekent het extra oversteken van drukke verkeersstromen en het tweemaal passeren van de brug – met de kans dat die open is. Straks staat lijn 1 voor de geopende brug te wachten op de opgeheven halte, waar niemand meer eruit mag.

Maandag 18 juli 2016, 20:02:38. Reiziger ziet lijn 1 stad-uit aankomen.

 Maandag 18 juli 2016, 20:02:49. Op aanwijzing van bestuurder of conducteur loopt reiziger mismoedig naar halte Rhijnvis Feithstraat, terwijl aan de overzijde zich nieuwe argelozen verzamelen.

 Maandag 18 juli 2016, 20:03:06. Lijn 1 staat nog steeds voor rood, daar gaat de tijdwinst...

Rover is het eens met het sneller maken van belangrijke tramlijnen. Met de opheffing van enkele dicht bij elkaar gelegen haltes zijn wij akkoord gegaan, hoewel wij vinden dat ook andere mogelijkheden moeten worden onderzocht om tram- en buslijnen sneller te laten verlopen. Van enkele andere vonden wij dat de nadelen voor de passagiers niet opwegen tegen de geringe tijdwinst die wordt bereikt. De Overtoomse Sluis is een voorbeeld waarbij wij denken dat de OV-bereikbaarheid van de omgeving onevenredig lijdt onder de beperkte rijtijdwinst die op dit drukke verkeersknooppunt wordt geboekt. Lijn 1 heeft op zijn route een aantal kruispunten waar trams met meer dan honderd reizigers lang moeten wachten voor het rode licht. Daar valt méér snelheids- en regelmaat-verbetering te behalen dan door het voorbijrijden en vervolgens langer laten lopen van OV-klanten.

Rover is ook nog steeds ontstemd over het opheffen van de tramhalte Munt. Een onbegrijpelijke maatregel die afbreuk doet aan de attractiviteit van het openbaar vervoer. Ook daarbij is de beslissing niet tot stand gekomen na een goede dialoog tussen Gemeente/Stadsregio en OV-gebruikers. Rover wil graag in gesprek met wethouder/portefeuillehouder Litjens om te bezien hoe betere afwegingen kunnen worden gemaakt bij maatregelen om tram- en buslijnen sneller en betrouwbaarder te maken.

De Buurtbus: onderdeel van kleinschalig openbaar vervoer

Daar waar een gewone lijnbus niet meer rendabel is, maar waar er nog wel behoefte is aan openbaar vervoer, gaat men zoeken naar alternatieven. Vaak wordt dat gevonden in zogenaamde buurtbussen. Ook de regio Amsterdam en omstreken kent zulk kleinschalig openbaar vervoer.

Buurtbussen zorgen ervoor dat bepaalde werk- en woongebieden bereikbaar blijven. Ook zien we vaak dat een buurtbus langs seniorenwoningen, scholen en winkelcentra rijdt, en haltes heeft in het centrum van een dorp of buurtschap. De buurtbus heeft zo een belangrijke sociale functie.

Deze buurtbussen zijn ontstaan door middel van een vereniging die in een bepaalde streek of buurt toch een vorm van openbaar vervoer wil realiseren. Meestal gaat het om busvervoer van en naar een OV-knooppunt, meestal een NS station of busstation; sommige buurtbuslijnen bedienen meerdere van dit soort knooppunten.

Het materieel, het onderhoud ervan en de opleiding van de chauffeurs wordt verzorgd door het OV-bedrijf dat volgens de concessie in een bepaald gebied verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer; de dienstdoende chauffeurs zijn echter onbetaalde vrijwilligers.

Een buurtbus kent een vaste route en haltes, en heeft een beperkte dienstregeling. De dienstregeling is te vinden bij het OV-bedrijf dat ook de bussen levert. Sommige buurtbussen hebben hun eigen tarieven; dan is de OV-chipkaart is niet geldig en dient men bij de chauffeur een kaartje te kopen.

Vooral ouderen, schoolgaande jeugd en forenzen zijn vaste klanten van een buurtbus en worden ook vaak herkend door de chauffeurs. Vaak kan men dan ook spreken van een deur tot deur dienst waar de chauffeur zijn klant even helpt met in- of uitstappen en zelfs het busje vlakbij de deur wil doen halteren. Je zou haast kunnen spreken van een ‘ons kent ons’ onderneming waar bij het opsteken van de hand al een bus doet stoppen indien dit qua verkeersveiligheid toelaatbaar is.

Doordat een buurtbus vaak ook door dunbevolkte gebieden rijdt, kan deze naast een functionele en sociale ook een recreatieve functie vervullen. Vaak worden bezienswaardigheden tijdens de rit ook aangeprezen door de chauffeurs zelf. In een dicht bevolkt gebied als de regio Amsterdam is zo’n ritje met de buurtbus zeker aan te bevelen als bijvoorbeeld herontdekking van de eigen omgeving, als aanvulling op een wandeling of bezoek aan een niet zo bekend plaatsje, museum of monument e.d.

De regio Amsterdam kent zeven buurtbussen: Lijn 401, 413, 414, 416, 419, 456 en 526.

Buurtbus 401 rijdt van Hoofddorp NS via Zwaanshoek naar Bennebroek.

Buurtbus 413 rijdt vanaf Purmerend tramplein via Oosthuizen naar Beets.

Buurtbus 414 rijdt van Krommeniedijk via NS station Krommenie-Assendelft naar Wormerveer (NS station), Wormer en Oost Knollendam. Een buskaartje is bij de chauffeur te verkrijgen, prijs afhankelijk van lengte van de rit. De route kan dienst doen als aanvulling op wandeling of op bezoek aan Zaans erfgoed.

SAM 3055

Buurtbus 416 rijdt vanaf Purmerend (Waterland ziekenhuis) via Z.O. Beemster, Midden Beemster en West Beemster naar het historisch centrum van de Rijp.

SAM 2734

Buurtbus 419 rijdt van camping Uitdam, Zuiderwoude, Broek in Waterland (dorp), Zuiderwoude, Monnickendam, Overleek, Ilpendam, Purmer en Purmerend (Waterland ziekenhuis) en visa versa. Dienstregeling 1 x per 2 uur, OV-chipkaart geldig. De bus komt langs historische plaatsen en twee theetuinen. Deze buurtbus stopt ook op verzoek langs de route.

SAM 2739

Buurtbus 456 rijdt van Zaandam station, Westzaner-Overtoom, Nauerna, Assendelft Dorpsstraat naar NS station Krommenie-Assendelft. De OV-chipkaart is geldig en de busroute beslaat bijna het gehele dorp Assendelft en industrieterrein Westzaan. Bijzonder is dat tussen Assendelft en station Krommenie-Assendelft overdag elk half uur als gewone lijndienst gereden wordt, omdat er dan geen grote bussen door de smalle straten van de nieuwbouwwijk Saendelft mogen rijden. In de avonduren rijdt hier lijn 63 wel met grote bussen.

 Buurtbus 526 rijdt van Breukelen (markt en NS station) naar Nieuwer ter Aa, Vinkeveen, Mijdrecht, de Hoef, Amstelhoek en Uithoorn (busstation). De regiokaart Amsterdam is enkel geldig vanaf Uithoorn t/m de Hoef. Verder is de OV-chipkaart geldig en een los kaartje verkrijgbaar bij de chauffeur. De bus route kan dienst doen als aanvulling op wandeling of bezoek aan schaatsmuseum de Hoef.

Voor recreatieve doeleinden net buiten het gebied van de regio Amsterdam zijn buurtbussen 408 en 410 een waardevolle aanvulling.

Buurtbus 408 rijdt van Egmond aan zee(busstation), Egmond-Binnen, Abdij van Egmond, NS station Heiloo, centrum Heiloo en visa versa. Bezienswaardigheid: Abdij van Egmond.

Buurtbus 410 rijdt van Egmond aan zee, Egmond a/d Hoef, Bergen, Bergen aan zee, Aagtdorp, Schoorl, Groet, Camperduin, Schoorl en vice versa.

Buurtbussen worden gewaardeerd door zowel de gebruikers als door de chauffeurs, en houden op deze manier ook kleinere werk- en woongebieden bereikbaar voor diegenen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer.

Reactie op Concept Visie Zuidas

Rover Regio Amsterdam en Rover Amstelland en Meerlanden hebben gezamenlijk een reactie gegeven op de Concept Visie Zuidas van de gemeente Amsterdam.

Zuidas

Rover blijft afwijzend staan tot het uit elkaar plaatsen van het voor- en natransport rond station Zuid, waarbij het tramstation aan de zuidzijde, en het busstation aan de noordzijde dreigt te komen.

Om de situatie te verbeteren voor de openbaar vervoer reizigers, maar ook voor fietsers, doet Rover een reeks aanbevelingen.

Lees hier de volledige reactie.

Aanvulling april 2016: RAR luidt de noodklok over poortjesplannen Amsterdam-Zuid.

Aanvulling 3 augustus 2016: Plan Zuidasdok.

De grote gevolgen van de Noord/Zuidlijn

In het blad De Reiziger van Rover is een tweedelig artikel verschenen over de gevolgen van de Noord-Zuidlijn (voor zover ze op dat moment bekend waren) voor het openbaar vervoer in stad en regio.

Deel 1

Deel 2

De afdeling Regio Amsterdam is de redactie van De Reiziger erkentelijk voor de toestemming dit artikel hier te plaatsen, en voor het ter beschikiking stellen van de PDF bestanden.

NZ-lijn

Lees ook:

Algemene Afdelingsledenvergadering 26 april 2016

Ondergraaft METRO tram en bus?

Standpunt over Amstelveenlijn

RAR advies Uitvoeringsbesluit ombouw Amstelveenlijn

 

Rover protesteert tegen dreigende opheffing van tramlijn 24

Naar aanleiding van berichten over de dreigende opheffing van de Amsterdamse tramlijn 24, al is het dan "tijdelijk", heeft Rover Regio Amsterdam een dringende oproep gedaan aan het GVB, de gemeente Amsterdam en de Stadsregio om het kennelijke probleem op een andere manier op te lossen.

In de ogen van Rover zijn er voldoende acceptabele alternatieven, en is opheffing volstrekt niet nodig.

Lees meer in onze brief aan de Stadsregio.

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT