Grote foto met reizigers

Menu


De Noord/Zuidlijn en de veranderingen rond het lijnennet in Amsterdam

Op 23 juli jl. was het zo ver, en maakten de reizigers in Amsterdam kennis met de nieuwe metrolijn 52 oftewel de Noord/Zuidlijn, en met de veranderingen die dat met zich meebracht.

De nieuwe metrolijn rijdt om de 6 minuten en brengt de reiziger in een kwartier van station Noord naar station Zuid. Daarbij doet de lijn 8 haltes aan.

Naast lovende woorden over de snelheid, frequentie en de inrichting van de diverse stations waren er ook kritiekpunten te horen.

Rover Regio Amsterdam is tevreden dat de lijn nu eindelijk rijdt, en is zeer tevreden met de overstap die er gerealiseerd is op het ondergronds niveau met de z.g. Metro-oostlijnen (metro 51, 53, 54).

Het busstation IJ-zijde daarentegen is een rustige verblijfplaats geworden daar er slechts nog 6 reguliere streekbuslijnen komen, namelijk bus 305, 306, 314, 316, 391, 394). De GVB bussen 18, 21, 22 en 48 hebben hier ook een plek gevonden vanwege de herinrichting van de Prins Hendrikkade.

Het merendeel van de bussen uit Zaanstreek en Waterland heeft hun eindpunt gekregen bij station Noord, en hun reizigers kunnen/moeten verder de Noord/Zuidlijn.

De GVB-bussen van en naar Noord hebben hun begin-/eindpunten gevonden bij het Buiksloterwegveer (Tolhuis), de rotonde van de Johan van Hasseltweg, Olof Palmeplein, Station Noord, Molenwijk en Draaierweg (GVB garage Noord). Reizigers naar en van Amsterdam-Noord kunnen en moeten nu overstappen bij de metrohalte Noorderpark of station Noord (met uitzondering van buslijn 36 en 37).

Vooral deze reizigers hebben bij Rover geklaagd vanwege hun gedwongen overstap op de Noord/Zuidlijn, maar ook over het veranderde lijnennet. Voorts missen bewoners van de wijken Tuindorp Oostzaan en Oostzanerwerf hun verbinding met Buiksloot en Nieuwendam en zelfs een deel van de route van bus 36. Ook de reguliere bussen voor landelijk Noord worden node gemist.

De overstap op station Noord wordt als oncomfortabel ervaren door het gebrek aan toiletten, geen neerwaartse roltrap, geen zitbanken en het moeilijk vinden van de gewenste bus. Die bussen zijn namelijk verdeeld over twee busplatforms, visueel gescheiden door het roltrappenhuis van de Noord/Zuidlijn.

De overstap van de bussen uit Amstelveen, Haarlem en omstreken op het station Zuid vergen een wandeling met trappen van en naar de haltes. Bovendien liggen de bushaltes door de gestrekte vorm van het busstation nogal ver uit elkaar.

Ook veel reizigers uit Amsterdam-West van verloren hun directe verbinding met Amsterdam Centrum en kregen daardoor ook een verplichte overstap op andere lijnen.

Momenteel missen veel Amsterdammers hun vertrouwde routes (tram 1, 7, 9, 14 en 16); zij zullen andere wegen moeten vinden met bus, tram en metro. Info is te verkrijgen middels de Google Maps routeplanner, de GVB routeplanner, de EBS reisplanner, de Connexxion routeplanner, en op 9292.nl.

Hoe dit alles gaat uitpakken voor het openbaar vervoer in en rond Amsterdam blijft voorlopig nog een vraagteken.

Wij wensen de reizigers veel sterkte. Wij staan altijd open voor suggesties, kritiek, reiservaringen op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT