Grote foto met reizigers

Menu


De Noord/Zuidlijn en de veranderingen rond het lijnennet in Amsterdam

Op 23 juli jl. was het zo ver, en maakten de reizigers in Amsterdam kennis met de nieuwe metrolijn 52 oftewel de Noord/Zuidlijn, en met de veranderingen die dat met zich meebracht.

De nieuwe metrolijn rijdt om de 6 minuten en brengt de reiziger in een kwartier van station Noord naar station Zuid. Daarbij doet de lijn 8 haltes aan.

Naast lovende woorden over de snelheid, frequentie en de inrichting van de diverse stations waren er ook kritiekpunten te horen.

Rover Regio Amsterdam is tevreden dat de lijn nu eindelijk rijdt, en is zeer tevreden met de overstap die er gerealiseerd is op het ondergronds niveau met de z.g. Metro-oostlijnen (metro 51, 53, 54).

Het busstation IJ-zijde daarentegen is een rustige verblijfplaats geworden daar er slechts nog 6 reguliere streekbuslijnen komen, namelijk bus 305, 306, 314, 316, 391, 394). De GVB bussen 18, 21, 22 en 48 hebben hier ook een plek gevonden vanwege de herinrichting van de Prins Hendrikkade.

Het merendeel van de bussen uit Zaanstreek en Waterland heeft hun eindpunt gekregen bij station Noord, en hun reizigers kunnen/moeten verder de Noord/Zuidlijn.

De GVB-bussen van en naar Noord hebben hun begin-/eindpunten gevonden bij het Buiksloterwegveer (Tolhuis), de rotonde van de Johan van Hasseltweg, Olof Palmeplein, Station Noord, Molenwijk en Draaierweg (GVB garage Noord). Reizigers naar en van Amsterdam-Noord kunnen en moeten nu overstappen bij de metrohalte Noorderpark of station Noord (met uitzondering van buslijn 36 en 37).

Vooral deze reizigers hebben bij Rover geklaagd vanwege hun gedwongen overstap op de Noord/Zuidlijn, maar ook over het veranderde lijnennet. Voorts missen bewoners van de wijken Tuindorp Oostzaan en Oostzanerwerf hun verbinding met Buiksloot en Nieuwendam en zelfs een deel van de route van bus 36. Ook de reguliere bussen voor landelijk Noord worden node gemist.

De overstap op station Noord wordt als oncomfortabel ervaren door het gebrek aan toiletten, geen neerwaartse roltrap, geen zitbanken en het moeilijk vinden van de gewenste bus. Die bussen zijn namelijk verdeeld over twee busplatforms, visueel gescheiden door het roltrappenhuis van de Noord/Zuidlijn.

De overstap van de bussen uit Amstelveen, Haarlem en omstreken op het station Zuid vergen een wandeling met trappen van en naar de haltes. Bovendien liggen de bushaltes door de gestrekte vorm van het busstation nogal ver uit elkaar.

Ook veel reizigers uit Amsterdam-West van verloren hun directe verbinding met Amsterdam Centrum en kregen daardoor ook een verplichte overstap op andere lijnen.

Momenteel missen veel Amsterdammers hun vertrouwde routes (tram 1, 7, 9, 14 en 16); zij zullen andere wegen moeten vinden met bus, tram en metro. Info is te verkrijgen middels de Google Maps routeplanner, de GVB routeplanner, de EBS reisplanner, de Connexxion routeplanner, en op 9292.nl.

Hoe dit alles gaat uitpakken voor het openbaar vervoer in en rond Amsterdam blijft voorlopig nog een vraagteken.

Wij wensen de reizigers veel sterkte. Wij staan altijd open voor suggesties, kritiek, reiservaringen op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Poortjes op Amsterdam C.S.

Vanaf maandag 4 december zijn de poortjes naar de treinperrons gesloten. Alleen met een geldige O.V. chipkaart met voldoende saldo kan men toegang krijgen tot de perrons.

SAM 4018

Reizigers die willen overstappen op bussen, metro’s, ponten aan de andere zijde van het station kunnen nu zonder in te checken via de IJpassage of de Amstelpassage gelegen aan weerszijden van de Cuypershal (hoofdingang) hun weg vervolgen. Beide passages zijn voorzien van winkels.

SAM 4023

Reizigers/passanten die willen rondkijken of shoppen in de treinpassages kunnen na inchecken nog 60 minuten verblijven om binnen dit uur gratis uit te checken.

SAM 4017

In de vertrekhal is een trap geplaatst naar het perron 2b om zonder in te checken van de beide stationsrestauraties (Grand café-restaurant 1e klas en 2e klas) gebruik te kunnen maken. Reizigers kunnen ook gebruikmaken van de in-en uitcheckmogelijkheid bij de ingang van het restaurant zelf. Starbucks is met deze trap ook bereikbaar.

Artikel De Reiziger september 2017 (nr 5)

In het blad De Reiziger van september 2017 (jaargang 40, nummer 5) staat op bladzijde 22 t/m 24 het artikel "De Noord-Zuidlijn en het stadsnet". Daarin wordt verwezen naar de (voorlopige) GVB-lijnennetkaart per 22 juli 2018. Voor het geval deze niet op de site van het GVB te vinden is, kunt u hem hier downloaden.

Meldpunt voor volle treinen en volle bussen

Rover heeft een meldpunt voor volle treinen waarvan de gegevens dagelijks worden doorgegeven aan de NS en een meldpunt voor volle bussen welke gegevens ook worden doorgestuurd aan de betreffende vervoersmaatschappij.

SAM 3823

 

De meldpunten zijn www.volletreinen.nl, ook verkrijgbaar als app voor Android of iPhone (“Meldpunt Volle Treinen”) en www.rover.nl/klantenservice/meldpunt-volle-bussen.

Op deze wijze kunnen de vervoersmaatschappijen er achter komen op welke tijdstippen van de dag de aantallen of grootte van hun vervoersmiddel aangepast moeten worden. Doe mee want vroeg of laat zal de aanhouder winnen!!

Plan Zuidasdok

Het vaststellen van de plannen rond het Zuidasdok - of simpeler gezegd de plannen rond station Amsterdam Zuid - is vrijwel afgerond. Rover onderschrijft het streven naar een kwalitatief hoogwaardig OV knooppunt van Internationale allure (zie Bestemmingsplan Zuidasdok toelichting blz. 24 vervolg doelstellingen 3.2).

Deze doelstelling kan naar ons idee het beste verwezenlijkt worden indien alle vervoersfuncties op elkaar aansluiten en voor de reizigers overzichtelijk en gebruiksvriendelijk bij elkaar te vinden zijn.

Momenteel gaat het ontwerp uit van situering van een busstation ten noorden van het NS station Amsterdam Zuid en tramhaltes ten zuiden van het station. Daardoor ontstaat een volstrekt versnipperde OV-terminal die voor reizigers niet te overzien is.

SAM 3167

Tussen bus- en tramhaltes komt een looproute van circa 250 meter door de nieuw te bouwen onderdoorgang Brittenpassage welke ook toegang verleent tot de spoorperrons. Vanwege de te plaatsen in- en uitcheckpoortjes bij de ingangen van de tunnel ontstaat voor de reizigers een verwarrende situatie, vooral voor diegenen die willen overstappen van bus naar tram of vice versa. Een veel logischer oplossing is een gezamenlijk tram-busstation ten zuiden van het NS station Amsterdam Zuid. Deze optie wordt dan ook al jaren door ROVER regio Amsterdam bepleit (zie raadsadres Rover 12 april 2016). Aangezien ten westen van het Mahlerplein en de Minerva-as de tramhaltes gepland zijn, zou een busstation met bijv. dynamische haltetoewijzing ten oosten daarvan gepland kunnen worden. Deze ruimte wordt nu nog in beslaggenomen door een fietsenstalling en de zuidelijke rijbanen van de A10 die ondergronds gebracht zullen worden. Een tweede ondergrondse fietsenstalling onder het Mahlerplein is onlangs in gebruik genomen.

Het realiseren van een OV terminal aan weerszijden van het Mahlerplein brengt reizigers en beleidsmakers dichter bij hun doel van een kwalitatief hoogwaardig OV knooppunt. In een tijd van economische onzekerheid en financiële rollercoasters vormt een betrouwbaar, compact en rendabel OV systeem een prima alternatief voor het gemeentelijke plan en een prachtig voorbeeld en visitekaartje van een werkelijk gastvrije en gebruiksvriendelijke (dus kwalitatief hoogwaardige) OV Terminal.

 

 

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT