Grote foto met reizigers

Menu


Afdelingsvergadering 9 juli 2013

RoverOp 9 juli hebben de actieve Rover-leden van de afdeling Regio Amsterdam weer vergaderd. In deze vergadering hebben we onder andere de volgende punten besproken:

Metro Amsterdam
We blijven vinden dat de werkzaamheden aan de metrotunnel onvoldoende rechtvaardiging vormen voor het omgooien van het metronet deze zomer. Daarnaast laat de uitvoering vrij veel te wensen over. We hebben de volgende aandachtpunten aan het GVB meegegeven:
- De uitval van diensten, vermoedelijk door een gebrek aan personeel en/of materieel
- Van de beloofde aansluitingen bij de Spaklerweg en de Van der Madeweg wordt slechts ongeveer de helft gehaald
- De bestemmingsdisplays op de metrovoertuigen geven regelmatig verkeerde en verwarrende informatie.

Amstelveenlijn
Alle wissels tussen station Amsterdam Zuid en de halte Oranjebaan worden of zijn al weggehaald. Hierdoor zal er een langer traject bij verstoringen vervallen dan voorheen noodzakelijk was. Dit komt volgens ons de betrouwbaarheid van de dienstregeling niet ten goede.

Investeringsagenda OV
De Stadsregio Amsterdam is tussen 19 juni en 15 september 2013 bezig met een consultatieronde over de concept investeringsagenda voor het openbaar vervoer in en rond Amsterdam. In deze investeringsagenda zijn de eerste gevolgen zichtbaar van het plan om het openbaar vervoer in Amsterdam meer op het massavervoer (snel en minder haltes) te gaan richten, in plaats van de sociale ontsluiting (halte dichtbij).
In de komende periode zullen wij de plannen goed bekijken en een reactie op gaan stellen. Een eerste blik op de plannen leert dat er verbeteringen in zitten, maar ook duidelijke verslechteringen.

Vervoerplan 2014 Amsterdam, GVB
De Regioraad heeft het vervoerplan 2014 van het GVB goedgekeurd. In de afgelopen periode hebben we een aantal scherpe randjes eraf kunnen halen, maar helaas hebben we niet al onze punten kunnen verzilveren. Kijk voor het volledige vervoerplan op de site van het GVB.

Vervoerplan 2014 Waterland, EBS
De RAR heeft geconstateerd dat EBS langzaamaan steeds minder vervoer begint aan te bieden, ten opzichte van de aanbesteding. Het vervoer wordt gemeten in dienstregelinguren (DRU), dit is een optelling van alle ritten die er in een jaar gereden worden. Oorspronkelijk werden er 445.000 DRU's per jaar gereden, dit neemt in 2014 af naar 420.000 DRU's, een verschil van 25.000. Hopelijk worden deze uren alsnog gebruikt om de dienstregeling op een aantal punten te verbeteren.

 

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT