Grote foto met reizigers

Menu


Afdelingsvergadering 16 april 2013

RoverOp 16 april hebben de actieve Rover-leden van de afdeling Regio Amsterdam weer vergaderd. In deze vergadering hebben we onder andere de volgende punten besproken:

GVB buslijn 48
Naar aanleiding van een klacht bij het OV-loket gaan we bij het GVB voorstellen om een extra halte aan te leggen aan de nieuwe route ter hoogte van de Kabelweg, of de oude route te herstellen.

GVB overleg
Oudste trams buiten dienst?
GVB is van mening dat door efficiënter onderhoud ze minder trams nodig hebben om de dienstregeling uit te kunnen voeren. Ze zijn van plan om de 12 oudste trams van het totaal van 212 trams vanaf de zomer buiten dienst te stellen en gedeeltelijk om te bouwen naar toeristentrams. Rover heeft al vaker het plan gehoord dat door efficiënter onderhoud minder trams nodig zouden zijn, maar dit in praktijk nog nooit gerealiseerd gezien. In praktijk rijden er bijna dagelijks meerdere trams uit deze oudste serie nog op straat en lijkt het maar niet te lukken zonder. Zolang het niet lukt om de dienstregeling uit te voeren met het beschikbare materieel, ziet Rover het niet zitten dat deze trams aan de kant gezet worden.

Nieuwe metro
Met de twee stellen die nu in Amsterdam aanwezig zijn wordt proefgereden, maar er zitten nog steeds een aantal hardnekkige storingen in. De bouwer Alstom heeft ondertussen een groot deel van de bestelling al klaar, maar kan ze nog niet afleveren door de storingen. Dit is tegelijk een geluk bij een ongeluk, omdat de nieuwe werkplaats voor het onderhoud en de uitbreiding van de opstelterreinen nog niet klaar zijn.

Koninginnedag 2013
De omleidingen en afsluitingen zullen dit jaar groter zijn dan andere jaren door de abdicatie en inhuldiging:
- de Enneüs Heermabrug zal worden afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer, evenals de Piet Heintunnel. Dit heeft tot gevolg dat er alleen bussen vanaf IJburg richting de Bijlmer kunnen rijden (buslijn 66). Deze bussen zullen wel veel vaker rijden om alle reizigers te kunnen vervoeren, iedere 5 minuten
- het Oostelijk Havengebied zal volledig afgesloten worden voor al het gemotoriseerde verkeer, waardoor er ook geen openbaar vervoer zal zijn ten noorden van de Zeeburgerdijk
- de IJ-tunnel blijft wel open, maar alle bussen zullen ter hoogte van het Amrâth Hotel moeten keren
- de metro blijft wel gewoon naar het Centraal Station rijden, met een extra hoge frequentie gedurende de hele dag, iedere 7,5 minuut

Vervoerplan 2014
GVB heeft een aantal voorstellen gedaan voor de dienstregeling van 2014.
In eerste instantie was men van plan om het metronetwerk te ontvlechten, maar dit voorstel is na protest ingetrokken.

Zomerdienstregeling 2013
De RAR zal formeel bezwaar aantekenen tegen de zomerdienstregeling 2013 van de metro, omdat hier geen advies over gevraagd is terwijl dat wel verplicht is. Wij hadden graag in een eerder proces betrokken willen worden, omdat wij ook andere mogelijkheden zagen.

Toekomst Amstelveenlijn
De gemeenteraden van Amsterdam en Amstelveen, en de Stadsregioraad hebben ingestemd met de plannen voor de Amstelveenlijn. Dit betekent dat sneltram 51 wordt opgeknipt: vanaf Westwijk komt er een tram naar station Zuid, daarnaast zal er een metrolijn tussen station Zuid en het Amstelstation komen. Reizigers richting het Centraal Station zullen zowel op station Zuid als het Amstelstation moeten overstappen.
Rover is zeer teleurgesteld in deze uitkomst, omdat dit een goede verbinding om zeep helpt, terwijl er wel 300 miljoen euro aan uitgegeven gaat worden. Geldverkwisting ten top!

Werkzaamheden sluizen Zaandam zomer 2014
In de zomer 2014 zullen er grootschalige werkzaamheden plaatsvinden aan de sluizen in Zaandam. Oorspronkelijk zouden hierdoor gedurende 10 maanden de bussen niet door het centrum van Zaandam kunnen rijden. Omdat dit door zowel de gemeente als de provincie als buitenproportioneel gezien werd, heeft men nu voor een andere methode gekozen waarbij het nu in 8 weken kan. Connexxion heeft voorgesteld om voor de eenduidigheid de zomerdienstregeling ook 8 weken te laten duren in de Zaanstreek. Rover is hier absoluut op tegen en gaat met Connexxion en de Stadsregio Amsterdam in gesprek om een beter resultaat te krijgen.

Bewegwijzering knooppunten
In het kader van het Rijksprogramma Beter Benutten zijn de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam een samenwerking gestart in een project 'Wayfinding' voor R-Net knooppunten. 'Wayfinding' is een verzamelnaam voor reisinformatie, bewegwijzering en fysieke aanpassingen rond toegankelijkheid en looproutes. Enkele actieve Rover-leden zijn o.a. bij de beoordeling van station Sloterdijk geweest.

 

© Reizigersvereniging Rover | Afdeling Regio Amsterdam | Contact

Ontwerp en techniek door AlexIT